Kirjoittaja Nightingale » 06.11.2015 23:22
Sabal
"Vaikka sanot noin, miksi silti epäilen sinua, Sabal?" Ajay vastasi odottamattoman viileästi ja kohotti sanojensa päätteeksi alkoholin sumentaman katseensa häneen. Tämän silmissä ei näkynyt hiventäkään lämpöä, joka olisi lieventänyt kysymyksen terävyyttä, vaan pelkkää kyynisyyden sekaista vihamielisyyttä. Sabal ei ollut kuvitellut koskaan näkevänsä tuollaista katsetta ystävällään, ei ainakaan häneen suunnattuna. Se saikin hänet järkyttymään niin paljon, että hän veti vaistomaisesti kätensä pois Ajayn olkapäältä.
"En ole sellainen mies, jonka minun kuvittelet olevan. En ole lähimainkaan isäni kaltainen, vaikka tunnut sisimmässäsi toivovan sitä", Ajay jatkoi ja kömpi jaloilleen, ikään kuin haluten kauemmaksi hänestä. Vetäytyvä ele satutti Sabalia melkein yhtä paljon kuin toisen lausumat syytökset. Ajay ei kuitenkaan ollut vielä lopettanut. "Koko Kyrat luulee minun olevan sankari tai jokin samperin legenda. 'Oi suuri Mohan Ghalen poika on tullut pelastamaan meidät, tiesin että voin luottaa sinuun, oi Mohanin poika. Mohanin poika sitä ja Mohanin poika tätä! Totta kai sinä autat, olethan kuuluisan Kultaisen Polun luojan poika!' Mutta arvaa mitä, Sabal? Uskon heidän heti kääntävän selkänsä minulle, kun kuulevat millainen juoppo narkkari olin ollut toisella puolella maapalloa! Tulin tänne vain äitini tuhkien takia enkä tekemään palveluksia! Toki se oli kiva auttaa aluksi, mutta lopulta kaikki vain sysättiin mitään kysymättä syliini!"
Ajay henkäisi syvään viimeisen lauseen jälkeen, selvästi tottumattomana puhumaan noin paljon kerralla. Laskeutui painostava hiljaisuus. Ajayn monipolvinen vuodatus oli saanut Sabalin ajatukset täydelliseen sekasortoon, eikä hän tiennyt, mihin olisi ensimmäisenä tarttunut vastausyrityksessään. Nuorempi mies oli ymmärtänyt niin monta asiaa väärin. Toisaalta tämä oli myös ymmärtänyt valitettavan monta oikein, ja noiden asioiden kommentoiminen oli vielä vaikeampaa kuin väärin menneiden, jotka hän sentään saattoi oikaista. Jotenkin hänen olisi kuitenkin kyettävä lieventämään katkeruuden ja vihamielisyyden taakse piiloutunutta ahdistusta, epäluottamusta ja toivottomuutta, jotka uhkasivat syödä hänen ystävänsä sisältä päin elävältä.
Sabalin vielä kuumeisesti pohtiessa, millä tavalla lähtisi ratkomaan tulenarkaa tilannetta, Ajay laskeutui takaisin lattialle, ilmeisesti liian humaltuneena seisomaan pitkään. "Äitini ei koskaan kertonut mitään Kyratista tai isästäni", nuorempi mies totesi nyt jo enemmän surulliseen kuin syyttävään sävyyn. "Hän ei ikinä kertonut mistä olen peräisin. Tunsin itseni irralliseksi ja yksinäiseksi, siksi olen maannut niin monen ihmisen kanssa kuin muistan, sekä miesten että naisten, jotka kaikki lopulta käänsivät takkinsa minulle, kun saivat tietää, etten ollutkaan sellainen, kun he olivat kuvitelleet minun olevan. Saavuttuani tänne sain kuulla pala palalta tarinoita isästäni ja perheestäni, jotka kaikki ovat lopuksi kuolleet. Mihin luulet minun tuntevan kuuluvani? Amitakin sanoi minun olevan ulkopuolinen ja että tarvitsisi vierelleen Ikonin, jotta voisi tulla suurempaan suosioon Kyratin keskuudessa."
Sabal tunsi sydämensä särkyvän Ajayn puolesta. Tämän sanat kertoivat syvästä yksinäisyydestä, lapsuudesta asti jatkuneesta ulkopuolisuuden tunteesta ja aivan liian monesti koetusta hylkäämisestä. Erityisesti Ajayn maininta siitä, kuinka romanttiset kumppanit olivat kääntäneet tälle selkänsä siksi, ettei tämä ollutkaan sellainen kuin nämä olivat kuvitelleet, osui ja upposi suoraan Sabalin sisimpään. Hänelle itselleen oli näet sanottu jotain samantapaista. "Tiedätkö, halusin oppia tuntemaan sinut paremmin kuin kukaan muu, koska olin varma, että vakavan ulkokuoren alla on jotain muuta, jotain näkemisen ja kaiken vaivannäön arvoista. Viimeisen puolentoista vuoden aikana olen kuitenkin hiljalleen tajunnut, että olin väärässä. Porautuupa sinuun kuinka syvälle tahansa, vastassa on vain sama iloton, fanaattisen uskonnollinen ja omiin näkökantoihinsa toivottomasti juuttunut työnarkomaani, jonka rakastamisessa on yhtä vähän järkeä kuin kiven rakastamisessa."
Sabal veti terävästi henkeä ja pudisti päätään karkoittaakseen vielä kuuden vuoden jälkeenkin elävästi muistissa olevat sanat pois mielestään. Nyt ei ollut oikea aika miettiä niitä ja antautua niiden tuottamalle tuskalle, jos sellaista aikaa ylipäätään oli. Ajay tarvitsi häntä, ja hänen oli pystyttävä vastaamaan toisen tarpeeseen. Nuoremman miehen sanat olivat paljastaneet, että hän oli ollut huonompi ystävä kuin oli itse tajunnutkaan, ja jos hän tahtoi toisen vielä jonain päivänä pitävän häntä todellisena ystävänään, hän ei voinut tuottaa tälle pettymystä enää yhtäkään kertaa. Hän oli luvannut, että Ajay voisi puhua hänelle mistä tahansa, ja nyt hänen oli todistettava, ettei lupaus ollut ollut pelkkää sanahelinää.
"Olen pahoillani. Sanasi tekevät selväksi, että olen epäonnistunut pahasti ystävänäsi. Olen hyvin surullinen kuullessani, ettet kykene luottamaan minuun", Sabal aloitti hiljaa. "Haluaisin sinun kuitenkin tietävän, etten oikeasti pidä sinua pelkkänä isäsi varjona. On totta, että parin ensimmäisen täällä viettämäsi viikon ajan olit minulle lähinnä suuren idolini poika, mutta sen jälkeen aloin nähdä, että sinä olet paljon muutakin. En olekaan enää pitkään aikaan pitänyt sinua minään muuna kuin omana persoonanasi eikä arvosi silmissäni ole riippunut sukulaisuussuhteistasi. Vaikka selvästi sitä pelkäät, en ole ystävystynyt kanssasi siksi, että isäsi oli Mohan Ghale vaan siksi, että pidän sinusta itsestäsi ja että olet osoittanut olevasi ystävyyteni ja kunnioitukseni arvoinen."
Sabal piti pienen tauon, jonka aikana kokosi ajatuksiaan, ja jatkoi sitten: "Tiedän, ettet pyytänyt joutua vedetyksi mukaan sisällissotaamme tai tulla kohdelluksi sankarina todellisen ihmisen sijaan. Ymmärrän, että se on vaikea asema, erityisesti kun koet, ettet ole oikeasti sellainen kuin he kuvittelevat. On pakko myöntää, että osa ihmisistä luultavasti pettyisi pahasti, jos kuulisi, millaista elämää vietit Amerikassa. Uskon kuitenkin, että moni kunnioittaisi sinua vielä noiden paljastusten jälkeenkin, sillä he ajattelisivat minun laillani, että väliä on vain sillä, mitä olet tehnyt täällä Kyratissa ollessasi. Ja täällä sinä olet käyttäytynyt kuin sankari."
"En voi kieltää, ettenkö olisi järkyttynyt kuullessani tuollaisia asioita menneisyydestäsi, sillä en osannut lainkaan odottaa niitä", Sabal tunnusti seuraavaksi. "Ystävyyteni tai kunnioitukseni sinua kohtaan ei kuitenkaan vähene niiden vuoksi. Vaikka pidän huumeita, alkoholia ja irtosuhteita huonoina pakokeinoina yhtään mistään, ymmärrän, miksi turvauduit niihin. Sitä paitsi varsinkaan irtosuhteiden kohdalla minulla ei ole juuri varaa paheksuntaan, sillä harrastin itsekin niitä enemmän kuin oli hyväksi erityisesti nuorempana. Saatan vaikuttaa hyvin vastuulliselta, mutta aina en ole sitä ollut."
Sabal ei olisi mielellään muistellut nuoruutensa virheitä, ei varsinkaan sitä pari vuotta kestänyttä ajanjaksoa Badrista eroamisen jälkeen, jolloin hän oli vaihtanut vuodetta kuin vaatteita ja hakenut epätoivoisesti seksistä asioita, joita siitä ei ollut mahdollista saada. Hän kuitenkin arveli, että Ajaytä helpottaisi kuulla, että hänkin oli tehnyt tyhmiä ratkaisuja elämässään. Nuorempi mies nimittäin tuntui kuvittelevan, että hän oli aina toiminut järkevästi ja oikein, minkä vuoksi tämä luultavasti oli huolissaan hänen reaktiostaan. Sabalilla oli kuitenkin omat syntinsä, eikä hän ollut siksi kykenevä heittämään ensimmäistä kiveä.
Oli vielä yksi asia, josta Sabal halusi puhua. "Yksinäisyyden ja ulkopuolisuuden tunteesi tekevät sydämeni painavaksi. En tiennyt, että olet kokenut yhteenkuulumattomuutta täällä, mutta pidän yhtä kaikki pahaa oloasi tässä asiassa omana syynäni. Minun olisi pitänyt varmistaa, että koet olevasi kotonasi Kyratissa, eikä vain olettaa, että niin tapahtuu automaattisesti. Minä en ole ikinä ajatellut sinun olevan ulkopuolinen, minkä vuoksi en osannut edes harkita sitä mahdollisuutta, että sinä tekisit niin. Mutta usko minua, kun sanon, että sinä kuulut tänne yhtä paljon kuin kuka tahansa täällä koko ikänsä viettänyt, väitti Amita mitä tahansa. Sinä olet paitsi synnyinoikeuden myös urheiden tekojesi kautta kyratilainen, Ajay, ja toivottavasti onnistun vielä jossain vaiheessa saamaan sinut itsesikin ajattelemaan niin. Lupaan yrittää parhaani."
Häilyväinen sydän on ainoa vakaa asia maailmassa.