Kirjoittaja Nightingale » 23.10.2014 22:29
Kazuhiro Tanaka
Hänen anteeksipyyntönsä näytti tulleen Hajimelle täytenä yllätyksenä. Toinen vain tuijotti häntä silmät suurina. Kazuhiro ei ollut varma, olisiko hänen pitänyt olla loukkaantunut siitä, ettei toinen ollut odottanut hänen osaavan pyytää anteeksi. Hän ei kuitenkaan ollut, sillä hän ymmärsi Hajimea. Hän oli äsken kohdellut toista niin tunteettomasti, että oli vain luonnollista, ettei toinen käsitys hänestä ollut kovinkaan korkea juuri nyt. Toivon mukaan hän onnistuisi kuitenkin korjaamaan tekemänsä vahingot ja palauttamaan kitaristin luottamuksen häneen.
Pahimmasta epäuskosta selvittyään Hajime alkoi näyttää häpeävältä, vaikka Kazuhiro ei nähnyt siihen mitään syytä. Toki toinen oli ollut melko tyly äsken, mutta se oli täysin ymmärrettävää. Sitä paitsi Hajime ei ollut haukkunut häntä, uhannut katkaista välejä, huutanut naama punaisena tai mitään vastaavaa. Itse asiassa toinen oli käyttäytynyt olosuhteisiin nähden ihan oikeutetusti ja kohtuullisesti. Sen vuoksi Kazuhiro ei kunnolla käsittänyt, miksi Hajime näytti nyt siltä kuin olisi juuri tappanut koiranpennun.
Onneksi hänen jälkimmäiset sanansa saivat Hajime palaamaan katumuksesta takaisin epäuskoon. Ei sillä, että Kazuhiro olisi kovin hyvin ymmärtänyt sitäkään, miksi toisen oli niin vaikea uskoa, että hän oli valmis hyväksymään tämän omana itsenään. Kai Hajime tajusi, ettei Kazuhiro itse ollut mikään pyhimys? Olisi ollut melko tekopyhää häneltä nostaa kamala mekkala kitaristin huonoista luonteenpiirteistä, kun hänellä itsellään ei melkein muuta ollutkaan kuin kielteisiä luonteenpiirteitä. Sitä paitsi Kazuhiro ei ihan oikeasti ollut kiinnostunut kaveeraamaan täydellisten ihmisten kanssa. Jos olisi, hän olisi varmaankin etsinyt itselleen ystäviä seurakunnan nuorisokerhosta tai jostain hyväntekeväisyysjärjestöstä eikä aloittelevien rock-muusikkojen joukosta.
Pitkähkön hiljaisuuden jälkeen Hajime näytti vihdoin saavan ajatuksensa jokseenkin kasaan. "Saat anteeksi. Ymmärrän, ettet sinä ole ihminen, joka luottaa sokeasti uusiin ihmisiin ja heidän näennäisen ystävälliseen käytökseensä", toinen totesi alkajaisiksi. Selvästi epävarmempaan sävyyn tämä jatkoi: "Minun täytyy sanoa, etten ymmärrä, miksi haluat yhä olla ystäväni. En ole niin miellyttävä ihminen kuin yritän teeskennellä olevani. Osaan olla todella inhottava, kun sille päälle satun."
Kazuhiron teki mieli nauraa silkasta epäuskosta. Miten koko tilanne oli kääntynyt niin, että Hajime oli nyt se, joka oli huolissaan omasta kelpaavuudestaan ystäväksi? Kazuhirohan oli ollut se, joka oli kohdellut kitaristia epäreilusti itsekkäistä syistä. Hajime tuntui kuitenkin unohtaneen koko asian ja jumittuneen omaan epävarmuuteensa. Jostain syystä toisella tuntui olevan kovin huono ja epärealistinen kuva itsestään.
Totta puhuen Kazuhiro ei kunnolla ymmärtänyt Hajimen anteeksipyytelevää asennetta, sillä hän oli itse ollut aina sitä mieltä, että jos hän ei kelvannut omana itsenään, niin ongelma ei ollut hänen. Hän ei ollut koskaan ollut halukas pahoittelemaan sitä, millainen oli tai miten elämänsä eli, tai myötäilemään toisten odotuksia. Hän alkoi kuitenkin hiljalleen tajuta, että Hajime oli aivan toista maata kuin hän. Näennäisestä huolettomuudesta huolimatta toinen vaikutti kärsivän poikkeuksellisen heikosta itsetunnosta, joka sai tämän nöyristelemään muiden edessä. Se oli asia, johon Kazuhiro halusi vaikuttaa, mikäli heidän ystävyytensä joskus etenisi sille tasolle, että se olisi mahdollista.
Tällä hetkellä riitti kuitenkin, että hän saisi vakuutettua Hajimen edes tyydyttävästi siitä, ettei tämän tarvitsisi olla huolissaan kelpaavuudestaan hänen kanssaan. "Niin osaan minäkin. Ja olen aika varma, että jos rupeamme kilpailemaan ilkeydessä, välinpitämättömyydessä, tylyydessä tai missään vastaavassa kategoriassa, minä voitan ylivoimaisesti. Toisin kuin sinä, minä en edes yritä olla mukava ihminen. Muiden mielipiteet eivät kiinnosta minua riittävästi, että viitsisin yrittää. Joten jos jonkun tässä kannattaa olla huolissaan soveltuvuudestaan toisen ystäväksi, niin minun."
Ennen kuin Hajime ehtisi alkaa vakuutella hänelle, että hän oli miellyttävä persoona tai jotain muuta vastaavaa kohteliasta hölynpölyä, Kazuhiro jatkoi: "Samalla kun juot teetäsi, voisit kertoa minulle, mitä Japanese Beastin ensimmäiselle minialbumille kuuluu. Joko kaikki sinun osuutesi on äänitetty?"
Häilyväinen sydän on ainoa vakaa asia maailmassa.